
Sajūgs — auto
Auto daļas priekš Sajūgs
Sajūgs daļas —
Kā noteikt sajūga defektus
Sajūga diagnostiku veic divos posmos. Vispirms izmēģina sistēmu, kad darbojas dzinējs. Vairākas reizes nospiediet pedāli un pārbaudiet tā gaitas brīvkustību, kā arī ieklausieties skaņās. Sveši trokšņi, piemēram, skrāpējoša un sitoša skaņa liecina par bojājumiem. Šajā posmā mēra pedāļa darba gaitu. Optimālais rādītājs ir no 130 līdz 150 mm – atkarībā no auto modeļa. Tiešus skaitļus vajadzētu precizēt mašīnas tehniskā dokumentācijā.
Nākamais posms notiek, dzinējam darbojoties tukšgaitā. Vispirms vajag ieslēgt atpakaļgaitas pārnesumā un jāklausās. Ja dzirdamas neparastas skaņas - skrāpēšana un plaisāšanas skaņas – tas liecina par iespējamu sajūga piespiedējdiska vai piespiežamā diska bojājumiem. Ja ātrumu nemaz nevar ieslēgt, tad sistēmas elementi ir stipri bojāti vai nodiluši, un tiem ir nepieciešams remonts.
Braucot, ievērojiet mehānisma un transportlīdzekļa kustības darbību. To, ka sajūgam nepieciešama diagnostika, Jūs varat noteikt pēc šādām pazīmēm:
- spēcīga vibrācija;
- raustīšanās darbības laikā;
- nepilnīga sajūga izslēgšana vai ieslēgšana;
- blakus trokšņi.
Sajūga defektu iemesli
Galvenais iemesls minētā mehānisma priekšlaicīgam nolietojumam ir transportlīdzekļa ekspluatācijas noteikumu pārkāpšana, proti, strauja kustības uzsākšana no vietas pie augstiem apgriezieniem, vai kājas turēšana uz sajūga braukšanas laikā. Sistēmai nepiemērotas komponentes, kurām ir zema kvalitāte, savu kalpošanas laiku beidz ātrāk.
Bieži vien sajūgs nedarbojas bojātu sajūga piedziņas mehānismu dēļ. Mehāniskajām ierīcēm rodas tādi bojājumi kā troses pārrāvums, iesprūšana vai pagarinājums, vai arī bojāta sviras sistēma. Hidrauliskajai piedziņai raksturīgi tādi defekti kā darba šķidruma noplūde vai piesārņošanās blīvlementu bojājumu dēļ. Piedziņas disks kļūst eļļains pārmērīga eļļas daudzuma dēļ uz transmisijas primārās vārpstas vai kloķvārpstas gultņa, kā arī bojātu dzinēja un pārnesumkārbas blīvju dēļ.
Sajūga efektivitāti ietekmē arī apkopes kvalitāte un tās savlaicīgums. Nepareiza atsevišķu komponenšu regulēšana bieži noved pie nopietniem bojājumiem un pat transportlīdzekļa vadības zaudēšanas.
Sajūga remonts un maiņa
Detaļas nomaiņu un remontu jāveic autoservisā. Sajūga nomaiņa paredz veikt šādas darbības:
- noņemiet ātrumu pārnesumkārbu;
- noņemiet vāku, kurvi un sajūga disku;
- ievietojiet serdeni piedziņas diska rumbas caurumā;
- novērsiet plaisas uz piedziņas diska;
- pārbaudiet berzes uzlikas (ja attālums starp kniežu galvām ir 0,2 mm, piedziņas disks ir jānomaina);
- diagnosticējiet sajūga disku nodilumu (tas nedrīkst pārsniegt 0,5 mm, kā arī tas nedrīkst būt deformēts);
- pārbaudiet spararata un spiedējplāksnes stāvokli (nomainīt, ja nepieciešams);
- nomainiet apvalku un disku, ja kniedes ir vaļīgas vai bojātas piespiedējatsperes balstgredzenu dēļ;
- pirms mainiet detaļas, pārbaudiet sajūga diska brīvkustību pa pārnesumkārbas primārās vārpstas rievām (ja kustība ir apgrūtināta, nepieciešams detaļu mainīt vai remontēt);
- uzstādiet diska atverē centrēšanas serdeni;
- uzstādiet uz spararata sajūga pa trim centrēšanas tapām un nostipriniet detaļu.