Ģenerators — auto
Ģenerators —
Ģenerators: noderīga informācija
Ģenerators ir katrā automašīnā. Tas kalpo, lai papildinātu akumulatora bateriju un nodrošinātu visu automašīnu ar elektrisko strāvu. Dzinējs darbojas degšanas rezultātā. Savukārt ģenerators ir pievienots dzinējam, un sakarā ar to elektriskā strāva tiek radīta. Šis princips ir zināms visiem, piemērs no cikla ģeneratora. Kinētiskā enerģija, ko motors ģenerē pārveidojas par elektrisko jaudu. Mūsdienu automobiļiem maiņstrāvas ģenerators tiek izmantots visur, bet vecākās automašīnu jūs joprojām varat atrast tiešās strāvas ģeneratorus.
Ja ģenerators ir bojāts, akumulatora baterija netiek lādēta. Tā ir nopietna problēma ar ko jāsaskaras ieslēdzot aizdedzi. Mūsdienu automašīnās ir indikators, kas norāda uz to, ka ģenerators ir bojāts, bet tas nenozīmē, ka tas ir signāls, ka ģenerators ir pilnībā saplīsīsi. Ģeneratoram ir ļoti svarīga loma transportlīdzekļa darbībā, tādēļ to ir nepieciešams diagnosticēt, cik drīz vien iespējams. Vairumā gadījumu ģeneratoru var saremontēt un nav nepieciešamība to pilnībā nomainīt. Dažreiz problēmas cēlonis ir sadalījusies diode vai sprieguma regulators.
Vēl viens iemesls var būt josta saplīšana, stieples atvienošanās vai slikts kontakts. Darbi ar ģeneratoru būtu jāveic ar vislielāko rūpību. Ļoti augsts spriegums var sabojāt ģeneratoru pilnībā, tādēļ šādi un līdzīgi darbi jāveic speciālistam. Auto elektriķis spēs ātri atrast un izlabot kļūmes cēloni. Ja Jums ir nepieciešama kādas citas auto daļas jūsu auto, apmeklējiet mūsu interneta veikalu. Šeit Jūs atradīsiet bremžu klučus, aizdedzes sveces, atpakaļskata spoguļus, taures, cilindrus un daudzas citas automašīnu daļas.
Ģeneratora bojājumi
- kontaktgredzeni ir pārklāti ar netīrumiem, piedeguši vai notraipīti ar eļļu;
- piedziņas siksna slīd;
- ierosmes ķēde ir pārtrūkusi;
- gultņi ir nodiluši vai sabojājušies;
- ģeneratora skriemeļa uzgrieznis ar atslābis;
- rotors saskaras ar statora poliem;
- balsta detaļas novietojuma vieta ir izdilusi;
- slotiņas periodiski tiek bloķētas.
Ģeneratora bojājumu pazīmes
- akumulators izlādējas, vai tajā rodas iztvaikošanas procesi;
- iedarbinot ģeneratoru, rodas blakustrokšņi;
- deg signāls, kas norāda uz zemu akumulatora lādiņu, dzinēja darbības laikā;
- lukturiem ir blāva gaisma;
- automašīnas dzinēja darbības laikā ir dzirdami pieklusināti skaņas signāli un vibrācija;
- ir pārsniegts pieļaujamais sprieguma līmenis;
- lukturu spožums strauji mainās atkarībā no apgriezienu skaita.
Ģeneratora bojājumu iemesli
- sliktas kvalitātes rezerves daļu izmantošana;
- ģenerators, kas ir nolietojies un pakļauts oksidācijai;
- defekti relejregulatorā;
- piesiedējatsperu bojājumi vai formas izmaiņas;
- nepareiza detaļas izmantošana ārpus normas režīma;
- ārējā iedarbība:
- ūdens;
- augsta temperatūra;
- sāļi;
- ceļa pārklājuma ķīmiskie reaģenti;
- netīrumi.
Diagnostika
Ģeneratora diagnostika ir jāveic, izmantojot speciālas iekārtas – ampērmetru un voltmetru. To var izdarīt patstāvīgi vai arī var vērsties pēc palīdzības pie tehniskās apkalpes servisa darbiniekiem. Tehniskās apkalpes servisā ģeneratora diagnostika tiek veikta uz speciāliem stendiem.
Ģeneratora bojājumus jāsāk meklēt, izmērot akumulatora baterijas spaiļu spriegum. Pēc tam ir nepieciešams iedarbināt dzinēju un no jauna nolasīt iekārtu rādītājus. Tiem ir jāatbilst sekojošiem standartiem:
- līdz iedarbināšanai — 12 volti;
- pēc iedarbināšanas — 13,8–14,4 volti.
Augsti sprieguma rādītāji liecina par relejregulatora bojājumiem, bet pazemināti – par maiņstrāvas padeves neesamību.
Ģeneratora remonts un nomaiņa
Ģeneratora standarta lietošanas mūžs ir 160 000 nobraukuma kilometri. Lai novērstu mehāniskus bojājumus, pietiek vien ar attiecīgu elementu vai sastāvdaļu nomaiņu. Dažiem vecākiem ģeneratoru modeļiem var rasties nepieciešamība izvirpot kontaktgredzenus. Piedziņas siksnu nomaiņa tiek veikta, kad to lietošanas termiņš ir beidzies, kad tās sasniegušas maksimālu izstiepšanās pakāpi vai izdilušas. Dažos tehniskās apkalpes servisos ir iespējams veikt pārtīšanu, tomēr tas ir dārgs un nelietderīgs pakalpojums.